Blog

Blog

Comments (1) - Uncategorized

Soluția care se ascunde adesea în spatele unui conflict

Conflictul este parte integrantă a oricărei relații. Vă veți găsi adesea într-o situație de dezacord sau de opoziție cu un colaborator apropiat sau un partener. Este normal. Nevoile și interesele dumneavoastră nu coincid întotdeauna complet cu ale celorlalți, dar nu este nevoie să se întâmple ceea ce e mai rău, mai ales dacă adoptați un comportament care vă conduce spre o soluție. Iată câteva repere pentru a ieși dintr-un conflict.

Conflictul declanșează emoții profunde

Priviți copiii care-și dispută o jucărie. Fiecare trage de ea cu furie până când unul o obține. Acest tip de conflict prefigurează pe cel al adulților, cu cuvinte poate mai sofisticate, dar cu sentimente asemănătoare. În cartea sa „Changing the Conversation: 17 Principles of Conflict Resolution” (Schimbarea subiectului: 17 principii ale rezolvării conflictelor), Dana Caspersen pune accentul pe emoțiile care permit înțelegerea a ceea ce se află în spatele conflictului pentru a-l stăpâni mai ușor. Este important să transformați un conflict într-o oportunitate. El devine o „situație dificilă” de exploatat pentru a vă schimba relațiile cu ceilalți trecând printr-o fază de ascultare și dialog, pornind de la principiul că dacă nu puteți elimina complet conflictul, vă puteți forța să-l gestionați.

Facilitați ascultarea și expresia orală

Ascultarea și cuvântul sunt elementele de bază ale unei conversații. Adesea facem una fără cealaltă. În prima fază a rezolvării unui conflict, dumneavoastră și partenerul dumneavoastră nu trebuie să fiți în defensivă sau să emiteți vreo judecată, nici să vă precipitați asupra vreunei soluții. Doar observând întreaga complexitate a situației o puteți descurca.

Ascultați ceea ce se află în spatele cuvintelor

Dacă presupuneți că sunteți agresat, veți auzi agresiunea. În loc să înțelegeți „agresiune”, încercați să auziți „informația”. Conform acestui principiu sunteți mai bine pregătit pentru conflict făcând apel la natura superioară a partenerului dumneavoastră. În loc să vă lansați într-o altercație care face apel la cele mai rele impulsuri, încercați să găsiți cei bun la celălalt și latura sa susceptibilă să vă conducă la o soluție.

Faceți diferența între nevoi, interese și strategii

Aveți nevoi de bază, cum ar fi autonomia, interese, ca ameliorarea competențelor dumneavoastră, și o strategie, cum ar fi creșterea responsabilităților și a influenței. Fiecare strategie este o tentativă de a răspunde unei nevoi sau unui interes. Dacă vizați o strategie înainte de a vă determina nevoia sau interesele, abordarea dumneavoastră va eșua imediat. Întrebați-vă ce este important în conflict și identificați corect nevoile, interesul și strategia.

Recunoașteți emoțiile ca semnale

Este poate nodul gordian al conflictului. Acționați adesea pornind de la emoții fără a recunoaște că acestea vă spun ceva important care vă poate ajuta să înțelegeți ce motivează conflictul. Dacă le identificați, măsurați mai bine originea problemei, iar pretinzând că nu le aveți vă va condamna să rămâneți blocat în acest conflict.

Creați o zonă neutră

Dacă o soluție vă apare ca evidentă, enunțați-o și ascultați reacția celuilalt. El vede cu siguranță lucrurile într-un mod diferit, iar dumneavoastră trebuie să respectați asta pentru a-i putea pune întrebări de clarificare, care îi arată că sunteți interesat și nu încercați să-i respingeți soluția. Puteți crea o zonă neutră în care faceți observații factuale despre ce a făcut fără a-i judeca sau evalua comportamentul. Evitați astfel să-l contraziceți pe celălalt aflat în defensivă, ceea ce ar putea genera resentimente și neînțelegeri.

Imaginați-vă un dialog posibil chiar dacă pare improbabil

Ca un savant care lansează ipoteze pentru a le testa într-o manieră empirică, faceți o observație, cea mai apropiată de fapte posibilă, și întrebați-l dacă remarca dumneavoastră este corectă. Dacă ea se dovedește falsă, nu insistați, pentru a-i arăta că sunteți deschis și nu căutați să aveți mereu dreptate. În loc să faceți un pronostic pesimist asupra probabilității de a ajunge la un acord, întrebați-vă ce înpiedică un dialog util și de ce este dificil să discutați într-o manieră constructivă.

Recunoașteți propria contribuție

Dacă emoțiile dumneavoastră degenerează într-un conflict, atunci dați dovadă de deschidere și recunoașteți-vă partea de responsabilitate ceea ce vă va conduce spre o rezolvare. Aveți același interes în a vă recunoaște contribuția la nașterea problemei, mai ales dacă nu este prima oară când acest lucru se întâmplă. Când ați identificat nevoile și interesele, ale partenerului și ale dumneavoastră, care conduc către dezacord, puteți găsi mai ușor o strategie viabilă pentru a rezolva aceste diferențe, estimând mizele cele mai importante și măsurile realiste pentru a face față. Dacă optați pentru ideea că schimbarea este posibilă, veți imagina mai ușor soluții creative pe care el le-ar putea accepta. Punându-vă acordul în scris veți reduce riscurile neînțelegerilor viitoare.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *