Blog

Blog

Comments (1) - Uncategorized

Prezența la birou: vă simțiți obligat să faceți exces de zel?

Sunteți atins de prezenteism? Vă simțiți mai mult sau mai puțin obligat să ajungeți mai devreme la birou și să plecați mai târziu cu riscul de a fi evaluat negativ de către propria ierarhie și de a compromite evoluția carierei dumneavoastră? Din fericire din ce în ce mai multe întreprinderi luptă contra prezenteismului.

Prezența fizică fără productivitate

Prezenteismul reprezintă numărul de prezențe efective raportat le numărul de prezențe așteptate, această rată fiind complementară celei de absenteism, suma lor fiind 100%. O altă semnificație venită din America de Nord desemnează prezența fizică pe care o aveți la birou fără a manifesta productivitatea așteptată, datorată dumneavoastră sau organizației. Scăderea productivității provine de fapt din motive personale – maladie acută sau cronică, probleme personale în afara întreprinderii – sau profesionale cum ar fi demotivarea, oboseala datorată supraîncărcării cu sarcini de lucru, lipsei de recunoaștere, relațiilor conflictuale… Prezența dumneavoastră, în ciuda unei boli sau a unei neîncărcări corespunzătoare poate fi favorizată de întreprinderea dumneavoastră sub formă de primă de asiduitate, ore suplimentare etc.

Cultura organizațională și excesul de ore

Cultura organizației dumneavoastră poate favoriza numărul de ore lucrate, poate chiar să recompenseze excesul dumneavoastră de prezență, de exemplu atunci când sunteți bolnav, ceea ce provoacă o scădere a calității muncii dumneavoastră și împiedică vindecarea, întârzie recuperarea dumneavoastră și provoacă alte incapacități de muncă, care riscă să fie de mai lungă durată. Nu trebuie confundat prezenteismul cu motivația dumneavoastră de a continua munca în ciuda unei lipse de confort trecătoare și nici cu o politică activă de reinserție profesională care încurajează o întoarcere la muncă mai rapidă în condiții adaptate stării dumneavoastră de sănătate. Un management adaptat al resurselor umane evită prezenteismul acționând asupra managementului cu susținerea individualizată a angajaților confruntați cu probleme profesionale sau de ordin privat. Dacă vă simțiți, ca un anumit număr de angajați, obligat să veniți la 7 dimineața și să plecați la ora 20 pentru a vă arăta disponibilitatea față de întreprindere sau șeful dumneavoastră, veți plăti pentru această mentalitate. În țările din Europa de Nord de exemplu, a rămâne atât de mult este sinonim cu ineficiența și trădează o proastă organizare. În Franța, ca și în România în multe cazuri, sunt mult prea dese cazurile în care șeful își spune că poate conta pe dumneavoastră, el însuși întârziindu-și plecarea pentru ca propriul său superior să vadă asta.

Prezenteismul și presiunea ierarhiei

Prezenteismul este adesea luat în calcul în cadrul evauărilor anuale oficiale de către evaluator într-un mod mai mult sau mai puțin conștient. Plecarea tot timpul la ora de program aduce adesea o evaluare mai puțin bună și vă poate influența evoluția carierei. Bineînțeles că acest fenomen este mai frecvent la femei decât la bărbați, pentru că ele sunt cele care gestionează majoritar viața de familie. Angajații de sex masculin se întâlnesc mai ușor seara în cursul ședințelor informale și iau adesea decizii care pot exclude femeile care revin a doua zi. Din ce în ce mai mult denunțată, această valorizare a depășirii programului de lucru normal culpabilizează angajatul care pleacă de la birou la ora fixată prin presiunea exercitată de ierarhia sa. În mod oficial nimic nu vă împiedică să plecați, dar nu îndrăzniți să o faceți de teamă să nu fiți rău văzut sau alegeți să faceți exces de zel sau de „lins”. Timpul de lucru este durata în care lucrați și sunteți plătit. Acest timp este adesea măsurat în ore, zile sau pachete, iar pentru comparațiile economice în ore pe an. În fiecare țară distingem o durată legală, care poate fi impusă de stat, și durata medie efectivă a populației, care variază în funcție de angajații cu timp parțial, orele suplimentare sau durata de muncă, adesea neconstrânsă, a antreprenorilor sau celor cu profesii liberale.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *