Blog

Blog
Puterea cuvintelor pentru un bun management al colaboratorilor

Comments (1) - Dezvoltare Personală

Puterea cuvintelor pentru un bun management al colaboratorilor

Cea mai mare parte a managerilor cunosc puterea cuvintelor. Mintzberg, cercetător de nivel mondial în domeniul managementului, este foarte clar: 70% din timpul managerului este comunicare. A găsi cuvântul potrivit este o artă, o muncă de finisare permanentă pentru a vă atinge ţinta. Iată cum puteţi stăpâni arta managementului prin cuvinte.

Un exemplu al puterii cuvintelor: un manager deleagă un obiectiv

Cuvintele îl ghidează pe colaborator şi îi indică direcţia de urmat. Puneţi-vă în pielea unui colaborator căruia un manager îi transmite mesajul următor: „Bun, îţi propun să-ţi dezvolţi cifra de afaceri. Piaţa este foarte mică şi nu ştiu cum o să faci. Te-ai blocat ultima oară, aşa că, de data asta, contez pe tine! Nu mă dezamăgi!”

Cum vă simţiţi? Umilit, furios, motivat? Să propunem acum acestui manager să aplice câteva principii pe care ştiinţa le recunoaşte ca fiind eficiente:

Principiul nr. 1: spiritul merge unde-l conduc cuvintele

Cel care ascultă se va gândi la ceea ce spun şi la cuvintele pe care le folosesc. Dacă spun „genial”, „super”, se simte bine. Dacă spun „nul”, „prea mic”, „te-ai blocat”, se simte judecat şi redus.

Evoc aici pur şi simplu cuvintele şi mesajul verbal. Cuvintele mele vorbesc şi despre mine, despre ceea ce am în minte. Dacă am gânduri mari sau mici, de exemplu…

Principiul nr. 2: colaboratorul înţelege afirmaţia

Cercetările au dovedit că creierul nu înţelege negaţia înainte de 8 ani. Practica ne spune că înţelegem negaţia după vârsta de… 88 de ani. „Nu este o problemă”, „nu te nelinişti” sau „nu mă dezamăgi” îl fac pe colaborator să audă: „problemă”, „nelinişte” şi „dezamăgire”. Încercaţi: „vom găsi soluţii” sau „fii sigur” sau „am încredere”. O mică nuanţă care schimbă totul…

Principiul nr. 3: celălalt  are nevoie de precizie

 „Să-ţi dezvolţi cifra de afaceri” este un pic cam vag. Cum va şti colaboratorul că a reuşit? Imaginaţi-vă că spuneţi într-un alt context: „Poţi să-mi cauţi cheile?” Care ar fi prima reacţie? Da! Şi apoi: Care chei? Unde sunt? De ce? Deschid maşina, garajul? Iar pentru cifra de afaceri: care este cifra de afaceri actuală, spre ce vreţi să mergeţi, în ce zonă, cu ce intenţie?

Principiul nr. 4: împărtăşiţi atât ipotezele cât şi convingerile

În legătură cu problematica cifrei de afaceri de dezvoltat, aţi făcut ipoteza că dezvoltarea este posibilă: pe ce bază? Aveţi încredere în capacitatea sau în motivaţia lui de a-şi realiza obiectivul: pe ce se bazează această încredere?

Asta vă va scuti de asemenea să puneţi întrebarea fatală: „de ce n-ai reuşit?” Fatală pentru că este total ineficientă. Colaboratorul va fi stresat şi se va apăra, iar dumneavoastră veţi primi foarte puţine informaţii fiabile.

Principiul nr. 5: dacă este necesar, gândiţi-vă la câteva etape. Dacă nu, propuneţi-i să revină cu un plan de acţiune

În cazul în care colaboratorul dumneavoastră are nevoie de un cadru mai larg, nu ezitaţi să împărtăşiţi etapele intermediare. Dacă din contră, pare autonom, propuneţi-i să revină cu planul său de acţiune sau chiar să definească acest obiectiv.

Aceste 5 principii aplicate propunerii noastre de la început – managerul care deleagă un obiectiv legat de cifra de afaceri colaboratorului său preferat – dau: „M-am gândit la tine pentru dezvoltarea cifrei de afaceri a acestui produs cu x% în primul semestru din… De fapt, tu ai propus la reuniunea săptămânală câteva piste care mi se par interesante de explorat, iar direcţia doreşte să dezvoltăm această linie de produse. Ce zici?”

Cum vă simţiţi acum? Bineînţeles că ajustarea cuvintelor este o artă, mereu perfectibilă. Această muncă seamănă cu cea a arcaşului care trebuie să-şi ajusteze tirul: o muncă de teren, repetitivă, de fineţe. Ţinta, care reprezintă precizia, poate fi de neclintit. Această muncă seamănă uneori cu una de chiţibuşar. Este adevărat, dar „tăiatul firului în patru” poate fi un loc de trecere obligatoriu către uşurinţa stăpânirii artei managementului.

Alte articole recomandate:

Despre psihopaţii în costum şi cravată

Cum să dați impresia că reușiți în orice circumstanțe

Arta concilierii urgenţei şi managementului în epoca internetului

Cum să înveți gândirea critică

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *