Blog

Blog

Comments (3) - Uncategorized

Precauții pentru păstrarea jobului

Bruce L. Katcher, psiholog industrial, identifică, pornind de la 50.000 de salariați intervievați, tiparele comportamentale care aduc reușita în această perioadă a reducerilor de personal și a restructurărilor, cu concedieri ale unor colaboratori foarte buni, care trăiesc cu frica zilei de mâine. A-ți face bine treaba nu este suficient pentru a fi păstrat în întreprindere. Iată mai multe acțiuni care vă vor crește șansele de a vă păstra postul.

1. Acumulați realizări

Puteți aduce valoare întreprinderii dumneavoastră în 3 moduri: făcând-o să câștige bani, economisind sau dezvoltând o activitate nouă. Valoarea dumneavoastră crește astfel în întreprindere. Pe piață, putând să arătați rezultate tangibile, deveniți mai atractiv.

2. Acceptați misiuni noi

Fiți prima persoană care spune da unei noi misiuni sau unui proiect, dacă credeți că participarea dumneavoastră se va traduce prin realizări tangibile pe care le puteți valoriza în interior sau în exterior pentru a convinge mai bine un eventual recrutor.

3. Creați valoare pentru șeful dumneavoastră

Trebuie să știți ce este important pentru șeful dumneavoastră și cum îl puteți ajuta să-și atingă obiectivele. Veți deveni rapid indispensabil în ochii lui și veți fi cel la care va apela cel mai des.

4. Concentrați-vă activitatea

Atenție să nu vă împrăștiați prea mult. Mai bine vă concentrați pe unul sau două proiecte, activități sau inițiative, ceea ce va crește probabilitatea obținerii unor rezultate concrete ușor de remarcat.

5. Deveniți un colaborator prețios

Dacă sunteți doar unul dintre numeroșii contabili, sau un comercial printre alții, vă veți pierde în fundalul organizației, veți rămâne invizibil, deci ușor de înlocuit. Dezvoltați o expertiză, cunoașterea unei clientele, deveniți deținătorul unor cunoștințe unice.

6. Evitați să deveniți un expert depășit

Dacă vă concentrați pe o expertiză tehnologică, pe un produs sau un serviciu care pot fi atinse rapid de îmbătrânire, veți deveni rapid, indiferent de vârstă, un fel de dinozaur la care se poate renunța rapid. Țineți pasul cu tot ceea ce apare nou în domeniul dumneavoastră și nu ezitați să acumulați noi cunoștințe și să dezvoltați noi competențe.

7. Rămâneți în termeni buni cu toată lumea

Nu știți niciodată ce se poate întâmpla. Dacă vă faceți un dușman în firmă, el vă poate vorbi de rău la șefii ierarhici, poate răpândi zvonuri care vă pot afecta reputația, sau, și asta ar fi situația cea mai proastă, vă poate deveni chiar șef. Furnizați cele mai bune servicii posibile tuturor clienților dumneavoastră interni și aveți grijă să-i ajutați cât puteți.

8. Schimbați-vă înainte de a le cere celorlalți să o facă

Este mai ușor să vă schimbați propriul dumneavoastră comportament decât pe cel al altora. În loc să arătați cu degetul spre o persoană sau alta, spre un serviciu sau altul, concentrați-vă eforturile spre ceea ce puteți schimba în comportamentul dumneavoastră pentru ameliorarea situației.

9. Întrețineți relațiile

Dacă vă ascundeți în birou, nu vă veți putea dezvolta relațiile cu celelalte persoane din organizație, care, la momentul potrivit, vă pot ajuta să ieșiți dintr-o situație delicată sau chiar să vă păstrați jobul.

10. Lucrați în cadrul afacerii de bază

Dacă munca dumneavoastră se concentrează pe activități aflate la periferia afacerii firmei dumneavoastră, vă îndepărtați de țintă și veți ajunge rapid să fiți considerat dumneavoastră însuși ca periferic.

11. Plasați-vă în avangardă

În același mod în care un colaborator care întârzie să se pună la punct cu utilizarea noilor tehnologii este repede considerat un fost, aplicați această regulă în toate domeniile, fiți în avans față de informații, concurență, noutăți, și veți fi interesant.

12. Implicați-vă în proiectele care reușesc

De fiecare dată când este posibil, implicați-vă într-un proiect, un program sau o inițiativă cu mari șanse de a se finaliza cu succes. Acest lucru se va reflecta asupra dumneavoastră și vă va întări prezența în întreprindere.

13. Fiți vizibil la nivelul N+1

Interesul dumneavoastră este de a vă menține vizibilitatea cu patronul patronului dumneavoastră. Trebuie să o faceți în mod inteligent pentru a nu vă deranja superiorul direct, ci consolidându-i ideea că prezența dumneavoastră este importantă în întreprindere.

14. Reperați semnalele cât mai devreme

Politica struțului n-a dat niciodată rezultate. Dacă se vorbește de scăderea profitului întreprinderii dumneavoastră, apar zvonuri privind o fuziune sau o achiziție, despre schimbarea conducerii, trebuie să vă dublați atenția. Mai mult, observați semnele care trădează faptul că șeful nu vă mai apreciază atât de mult și începeți să vă pregătiți.

15. Relaționați în organizație

Creați legături puternice cu șefii celorlalte servicii cheie ale întreprinderii. Ei vă pot facilita uneori transferul intern pe un alt post sau vă pot ajuta să vi-l păstrați pe cel actual.

16. Relaționați în exterior

Cei care relaționează și întrețin o rețea de relații au mai multe șanse de a-și găsi un post decât cei care trăiesc și muncesc izolați. Încercați să vă faceți cunoștințe în alte întreprinderi care vă pot eventual recruta. Aceasta include colegi din alte întreprinderi, concurenți, furnizori și consultanți, fie prin întâlniri directe sau prin rețelele sociale. Referitor la rețelele sociale, și mai ales cele socio-profesionale, este bine ca o parte dintre contactele virtuale să le transformați în contacte reale prin întâlniri directe.

17. Fiți un membru activ al asociațiilor profesionale

Deveniți membru activ al unei asociații profesionale din sectorul dumneavoastră, asistați la ședințe care vă dau acces la informații provenind de la liderii profesiei dumneavoastră. Puteți de asemenea să vedeți astfel o oportunitate care se va degaja într-o altă întreprindere din sector. Oferiți-vă serviciile pentru a ajuta asociația și preluați un rol care vă oferă posibilitatea de a cunoaște un maxim de actori din sectorul de activitate pe care-l vizați.

18. Păstrați contactul cu recrutorii

A păstra contactul înseamnă să primiți oferte din partea lor. Oferte care în majoritatea timpului nu vă interesează. Un cabinet de recrutare are cunoștință adesea despre posibilități de angajare care nu sunt anunțate în mod oficial. Dacă vă sună pentru a vă propune un post care nu vă interesează, declinați oferta politicos și mulțumiți-le pentru că s-au gândit la dumneavoastră și pentru că vă păstrează în fișierele lor. Fiți vigilent, nu lăsați nicio urmă a acestor schimburi în computerul de serviciu.

19. Dezvoltați un maxim de competențe cuantificabile

Încercați să vă completați studiile. Oricum, căutați ocaziile în cadrul serviciului care să vă permită dezvoltarea unor noi competențe comercializabile. Stăpânirea unui nou program informatic, o certificare, noi tehnici de vânzare etc.

20. Rămâneți în contact cu foștii colegi

Foștii colegi reprezintă nucleul dur al rețelei dumneavoastră profesionale. Veți avea probabil nevoie de ei dacă veți ajunge să vă căutați de lucru. Păstrați contactul cu ei pe e-mail sau prin telefon și întâlniți-vă din când în când. Faceți în așa fel încât să nu vă uite.

21. Rămâneți în contact cu foștii sefi

Foștii dumneavoastră șefi sunt de asemenea membri importanți ai rețelei dumneavoastră profesionale, în special dacă vă apreciază competențele. În noile lor funcții, dacă au de făcut o recrutare, se pot gândi la dumneavoastră, mai ales dacă ați creat o legătură de încredere în perioada în care ați lucrat împreună.

22. Puneți lucrurile la punct cu șeful dumneavoastră

Dacă credeți că șeful dumneavoastră nu vă privește într-o lumină prea favorabilă, ignorarea acestei situații, evitarea sau negarea faptului că există o problemă, nu folosește la nimic. Solicitați-i o întâlnire pentru a revedea împreună munca dumneavoastră, așteptările și aprecierile sale și ce vă recomandă să faceți pentru a vă ameliora performanța.

23. Fiți atent atunci când este numit un nou șef

Atunci când un nou șef este numit în fruntea serviciului dumneavoastră, există o probabilitate ridicată ca postul dumneavoastră să fie în pericol. Șeful care v-a angajat ținea la reușita dumneavoastră, cel nou mai puțin sau deloc. Faceți tot ce puteți pentru a răspunde așteptărilor sale și nu uitați că s-ar putea să prefere înlocuirea dumneavoastră cu o persoană pe care o va alege el.

24. Pregătiți-vă CV-ul

Nu așteptați până în ultimul moment. Pregătiți-vă un CV pe care puteți,cu trecerea timpului, să-l îmbogățiți cu noi realizări. Când va veni momentul, veți fi gata.

25. Fiți gata de plecare

O întreprindere vă va fi fidelă atâta timp cât îi aduceți o valoare adăugată la un preț care îi dă impresia că este în câștig. Trebuie să adoptați aceeași atitudine. În orice caz, chiar dacă lucrurile merg bine, păstrați un ochi pe oportunitățile care pot apărea și fiți pregătit să părăsiți barca pentru un alt post care corespunde mai bine aspirațiilor dumneavoastră.

Articole complementare recomandate:

Cum să excelați în automotivare

Ce nu trebuie să-i spuneți niciodată patronului

Regulile de bază ale angajaților de elită

Cum ieșiți din situații delicate la locul de muncă

Comments (3)

  • Irina Radulescu

    2:13 PM, December 2016

    Bun!
    Interesant si corect, chiar daca uneori sfaturile par a fi pentru ~corporatisti !?

    Pentru punctul 15, nu sunt convinsa ca are totdeauna finalul asteptat!
    Este ideal a lucra astfel, dar, de obicei, oamenii sunt tematori pentru propriul lor scaun!!! Si oricine intervine pentru un altul, se inscrie practic pe lista urmatoare de disponibilizari. Pe verificate!
    La alegeri…, de exemplu, daca am observat o problema pertinenta, putin a stat sa nu-mi fie retezat capul! Si, pentru ca – uimitor? – legiuitorul a modificat procedura la aceste din urma alegeri, exact dupa cum am sesizat anterior, am indraznit sa mai sesizez si acuma un aspect particular… (Sa vedem ce o sa urmeze; eu as dori un sistem de vot electronic, ca in USA!) Si iarasi s-au aliat aproape toti contra mea 🙁 Oamenii prefera PROSTIA?!

    Intrebare:
    Ce te faci cand seful tau vrea pur si simplu sa isi puna o puicuta, sau o amica recomandata, in locul tau la firma unde lucreaza (alineatul de mai sus 22/23)?
    Recomandare:
    Ii poti opune rezistenta, pentru un timp, dar nu merita sa lupti cu morile de vant!
    Nu-mi lipseste “gandirea pozitiva”! Am experimentat insa aceasta situatie, si, credeti-ma: nu merita sa te pui de-a curmezisul. Mai exact, uneori, ni se intampla anumite lucruri tocmai pentru ca noi nu am fost (sau nu am fi altfel) in stare sa luam anumite decizii radicale!!!
    (De ex:
    Oricui i-ar fi greu sa renunte la un job excelent platit (!), pentru a ramane fara de venituri si a face intensiv un MBA, de exemplu. Eu am fost in situatia aceasta. Nu conta ca cealalta persoana NU STIA SA DESCHIDA UN COMPUTER, ci relatiile pe care la avea. De altfel, “tot raul a fost spre binele meu”! 🙂

    Si o asemenea poveste am auzit si despre o firma particulara de software, din UK! Sora directorului nu ar fi lucrat vre-o data nici un minut mai mult peste program, si in general nu facea vre-un efort… Tatal directorului, un pensionar, era angajat sa-si bea cafeaua si sa-si citeasca ziarul 🙂 🙂 🙂 Iar romancuta noastra “muncea pe branci” fara vre-un ban “in plus” si nu considera normal ca intr-o firma privata, in UK, sa se intample asa ceva: nepotisme!?! Ei bine, eu inteleg ca practic patronul ii daduse pe mana compania exact acelui pensionar care nu facea absolut nimic! 🙂 Deci ei, toti ceilalti, aveau de lucru datorita lui 🙂 )

    Ce este “bine” pana la urma? Cred ca: “Sa faci cu drag ceea ce faci! Asta te poate face un om implinit” Restul nu ne priveste pe noi, personal.
    ALEGERILE politice insa sunt una dintre responsabilitatile noastre, personale!

    Ma bucura fiecare articol al tau, Bogdan! Sunt toate binevenite!
    Tu faci cu drag ceea ce faci!?! Asa se pare!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *