Blog

Blog

Comments (2) - Uncategorized

Despre delegare și îndepărtarea pretextelor pentru a păstra totul

Delegarea vă permite să încredințați unui colaborator o activitate sau o misiune pe care o va realiza pentru dumneavoastră sau serviciul pe care îl animați. De neocolit pe drumul spre reușită, dar în același timp o provocare a managementului foarte riscantă, care măsoară anvergura celui care deleagă. O delegare reușită se pregătește, se urmărește cu finețe și se controlează. Iată câteva considerații despre arta delegării.

Avantajele delegării

Orice delegare se bazează pe încredere și pe abandonarea unei părți a puterii conducătorului în favoarea colaboratorului, nu este de conceput fără control și nu este o simplă instrucțiune sau un ordin. Delegând vă puteți concentra pe alte activități mai importante, puteți utiliza timpul disponibil mai bine și acorda atenție altor priorități. Colaboratorul ales primește o adevărată recunoaștere, oportunitatea de a-și dovedi competențele și implicarea, dar și o ocazie de a se dezvolta. La nivelul întreprinderii delegarea dinamizează gestiunea resurselor umane, favorizează dialogul și un climat de încredere, ameliorează implicarea și înțelegerea colaboratorilor. Ea îi învață pe manageri să aibă încredere și să se inițieze în control și raportare.

De ce ezitați să delegați

Pentru a delega în condiții bune, trebuie să aveți colaboratori capabili să preia noi misiuni. Atunci când vă simțiți debordat și nu aveți timp să alegeți sarcinile pe care le puteți delega, prima reacție este adesea de a vă gândi că durează mai mult să explicați decât să duceți la îndeplinire. Reticența de a delega corespunde adesea unei adevărate probleme de conștiință în a vă debarasa de o anumită sarcină ori trădează o lipsă de încredere în sine, deci și în colaboratori. De fapt nu vreți să delegați din teama pierderii puterii, pentru că un colaborator ar putea să o facă mai bine, pentru că v-ar enerva să se facă altfel, pentru a evita geloziile din echipă sau pentru plăcerea de a realiza anumite activități chiar dacă ele nu mai sunt legate de nivelul dumneavoastră de responsabilitate.

Atunci când colaboratorii vă împiedică să delegați

Anumiți colaboratori sunt reticenți la delegare din diferite motive: nu sunt plătiți pentru asta, cer o compensație, ezită și găsesc un pretext pentru a refuza (își ascund lipsa de încredere, le e teamă să se implice, refuză să acceadă la propunerea dumneavoastră datorită unui diferend nedigerat). Dar poate fi de asemenea teama de necunoscut, teama de o eventuală capcană care li s-ar întinde, teama de diverse critici, lipsa de ambiție, dar și incapacitatea dumneavoastră de a-i pregăti și a-i forma pentru dezvoltare.

Condițiile de reușită a unei delegări

Trebuie să aveți grijă să nu circule, cu ocazia acestei delegări, informații contradictorii care sunt întotdeauna o sursă a ineficienței. De altfel delegarea nu înseamnă dezorganizare, așa cum ar fi cazul dacă, în cadrul acestui transfer de putere temporar, nivelul de decizie căruia i-ați acordat încredere, conștient sau inconștient, ar depăși prerogativele dumneavoastră. Departe de a fi o corvoadă de care vă debarasați, delegarea reușită este un act de management care trebuie pregătit, negociat, și nu impus. O delegare reușită este una care a fost pregătită. Trebuie să definiți clar ceea ce delegați, munca de realizat și/sau rezultatul care trebuie atins, alegând colaboratorul în funcție de competențe și motivație. Bineînțeles, este convenabil să ne jucăm rolul și să-i asigurăm mijloacele reușitei. O delegare reușită este de asemenea o delegare supravegheată. Arătați-vă disponibil fără a fi prea prezent și acceptați să fiți surprins de reușita și ideile unui colaborator.

Erori care trebuie evitate

Erorile cele mai des întâlnite sunt de a nu verifica însușirea misiunii de către colaborator, de a nu-i acorda timpul necesar pentru a-l acompania dacă are nevoie, de a-l lăsa baltă în mijlocul drumului și de a recupera sarcina, de a delega numai ceea ce nu doriți să faceți sau misiuni dificile numai bune pentru a-și rupe gâtul. Alte erori constau în a aștepta perfecțiunea din primul moment, de a delega în urgență, de a da mână liberă pentru a se spăla imediat pe mâini. Arta delegării este o chestiune de tact și de finețe. Nici prea mult, dar nici prea puțin, ci nuanța potrivită care ajută dezvoltarea personală.

Articole complementare recomandate:

Managementul și starea de bine a colaboratorilor

Nu delegați mai mult ci mai eficient

Soluția ascunsă în spatele conflictului

Câteva lucruri pe care un şef nu ar trebui să le spună

Comments (2)

  • Simona Andrei

    9:40 AM, February 2015

    foarte bun articolul! Felicitari….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *