Blog

Blog

Comments (0) - Dezvoltare Personală

Câteva secrete ale evaluării anuale a salariaților

Directorii mărturisesc adesea că întrevederea de evaluare anuală este un exercițiu delicat. Este întotdeauna dificil să propui salariatului o evoluție, este dur să-i evidențiezi punctele negative sau chiar cele pozitive. Cum să asculți fără să te lași copleșit? Iată câteva secrete pentru a reuși acest exercițiu.

Obiectivul întrevederii anuale este de a măsura dezvoltarea salariatului și de a-i permite să evolueze în continuare. De obicei sunteți la zi cu aspectele tehnice ale exercițiului: reluarea obiectivelor anuale, evaluarea plusurilor și minusurilor performanței slariatului și completarea formularului. Din contră, exercițiul în dimensiunea sa potențială este mai delicat de realizat. Cum să susciți un interes? Cum să afli mai mult despre acest salariat pe care-l vezi în fiecare zi? Iată trei piste pe care puteți dezvolta această latură a evaluării anuale:

  • Care este comportamentul salariatului la muncă?
  • Care sunt levierele sale de motivare?
  • Care sunt dorințele și îndoielile sale pentru viitor?

Aceste trei piste sunt legate de performanța salariatului și de încrederea dintre salariat și director.

  1. Care este comportamentul salariatului la muncă?

Îl puteți incita pe salariat să spună cum lucrează, cum face, de exemplu, să reușească să-și depășească obiectivele. Veți auzi în acest caz o descriere a procesului și a rezultatului asociat. De exemplu, dacă salariatul este o persoană care relaționează ușor, își poate face numeroși aliați care-l vor ajuta pentru anumite proiecte. Totuși el riscă să aibă probleme în cazul sarcinilor care necesită izolare, cum ar fi sarcinile administrative. Cum o poate scoate la capăt cu sarcinile administrative? Poate tot grație aliaților săi?

  1. Care sunt levierele sale de motivare?

Îl cunoașteți foarte bine și nu aveți nimic să-i dați. Sigur, întrevederea anuală nu este locul pentru o dezbatere asupra salariului. Iar motivul este foarte simplu: mărirea depinde și de ceilalți membri ai echipei! Dar știți că salariatul este acolo și pentru asta. Nu îi puteți mări salariul, dar poate îi puteți oferi altceva ce el își dorește cu adevărat.

Dar ce vrea cu adevărat acest salariat? Cercetați… Interesul este evident al dumneavoastră pentru că altfel veți depune eforturi pentru a obține ceva pentru el. Și ar fi bine să fie ceea ce vrea el! De aici interesul de a pune întrebări… Această pistă nu rezolvă tot, dar merită să fie cercetată.

De exemplu salariatul vrea mai mulți bani și dumneavoastră îi dați o primă care vă costă scump, dar el de fapt își dorea o mărire a salariului fix pentru că se apropie de pensie.

  1. Care-i sunt dorințele și îndoielile referitoare la viitor?

Întrevederea anuală are toate dimensiunile unui ritual. Sunteți acolo pentru salariat, atent, cu telefonul închis, îi puteți mări și consolida încrederea acordându-i atenție. Dacă vrea să plece, dacă viața lui personală e în haos, dacă l-ați șocat, el va fi încrezător și va vorbi. Informații cruciale pentru un director! Dacă își împărtășește dubiile sau speranțele cu dumneavoastră, primiți-le cu grijă. Salariatul vă face un cadou inestimabil…

Alte sfaturi pentru o întrevedere reușită:

  • Păstrați-vă la nivel perceptiv. În caz de dubiu reveniți și împărtășiți îndoiala.
  • Relaționați cu el, această întrevedere este înainte de orice un schimb de idei.
  • Izolați-vă simțul judecății, treziți-vă curiozitatea, deschideți urechile și spiritul de observație.
  • Puneți-vă în locul lui: ați putea înțelege sau accepta ceea ce îi spuneți?
  • Impuneți un cadru clar: cât timp și care este obiectivul. Și respectați cadrul pentru că sunteți o persoană care face ceea ce spune!
  • Permiteți-i să se exprime. Versiunea dumneavoastră o cunoașteți. Încercați în timpul întrevederii să aflați mai multe despre el chiar dacă îl vedeți în fiecare zi.
  • Atenție la următoarea capcană: în timp ce-i explic celuilalt că poate vorbi, el de fapt nu vorbește!
  • Reușitele și erorile sunt adesea două fațete ale aceleiași piese: căutați numitorul comun al celor două pentru anul care s-a scurs.
  • Începeți cu reușitele sale: „Ce ți-a reușit ușor?” sau „Cum ai făcut?” mai curând decât „Prin ce te-ai evidențiat?”.
  • Făceți-vă uitat aportul la reușite, cu excepția cazurilor unor megalomani.
  • 5 reușite pentru un eșec, și nu este o glumă!
  • Împărțiți eșecurile. În definitiv sunt și ale dumneavoastră!
  • Partajați soluția, dar fără să insistați. Spuneți, de exemplu „cum ai face pentru a schimba… asta?”

Și nu uitați, restul anului va permite confirmarea avântului luat în această întrevedere!

Articole complementare recomandate:

Cum să gestionați un feedback care vă ofensează

Comunicarea eficientă este esențială pentru lideri

Management prin intermediul chestionarelor sistemice

Trei greșeli de evitat în evaluare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *