Blog

Blog

Comments (3) - Uncategorized

Despre evaluarea anuală a angajaților

Evaluarea anuală nu trebuie să se reducă la o judecată punctuală a anului care s-a scurs, ci trebuie să fie întoarsă către viitor. Iată câteva sfaturi pentru o evaluare anuală reușită.

Evaluarea anuală este fundația actelor manageriale ale anului care începe (provocări, așteptări) bazându-se pe anul care tocmai s-a terminat. Este actul managerial cel mai implicant pentru organizație și colaborator, dacă acesta din urmă se înscrie într-o continuitate managerială comportând etape punctuale. Iată punctele cheie pentru o evaluare anuală reușită a colaboratorilor dumneavoastră.

A ști să asculți colaboratorii

Întrevederea trebuie orientată în special în jurul obiectivelor ținând cont de drumul parcurs (evenimente marcante, satisfacții, dificultăți). Ea trebuie să integreze trecutul (nivelul realizărilor, acțiuni, nivelul contribuției în organizație) și să invite la o proiecție în viitor (axe de dezvoltare, acțiuni de pus la punct pentru ameliorarea muncii depuse, proiecte profesionale) ținând cont de prezent (cunoștințe și competențe).

Condiția obligatorie este definirea precisă a obiectivelor, fie cantitative, calitative sau comportamentale (fără criterii subiective)! Managerul trebuie să permită colaboratorului să se situeze în cadrul organizației prin analiza activității sale, a așteptărilor, nevoilor și valorilor sale și prin orientarea spre căutarea soluțiilor. Pentru aceasta este indispensabil să se țină cont de trei puncte principale:

  • Percepția proprie a colaboratorului (avem fiecare o „raționalitate limitată” bazată pe experiența noastră); ascultarea este importantă știind să facem reformulări cu metoda VERA – Validare/Explorare/Reformulare/Argumentare;
  • A evalua nu înseamnă a judeca: concentrarea trebuie să se facă asupra faptelor, comportamentului și nu asupra persoanei;
  • Păstrarea unei posturi de ascultare pentru a ajuta creșterea.

Etapele de urmat pentru reușita întrevederii

Există trei etape principale de urmărit pentru reușita unei întrevederi de evaluare:

  • Înainte: pregătirea itinerariului întrevederii (pe baza elementelor factuale, este de preferat să ascultați și ceilalți manageri care interacționează cu colaboratorul). Pregătiți și completați în prealabil diferitele rubrici, apoi prezentați-le colaboratorului cerându-i părerea pe măsură ce avansați fără să uitați de folosirea metodei VERA;
  • În timpul întrevederii: punctualitate, aprecierea faptelor, orientare către soluții (întrebări despre trecut, apoi despre prezent și viitor – proiecție);
  • Concluzii: validarea comună a anumitor acțiuni, obiective, așteptări.

Aceste trei etape se concretizează astfel:

  • Evaluarea performanței cu comentariile colaboratorului și apoi ale managerului;
  • Evaluarea mijloacelor de punere în operă, a comportamentelor corecte (metoda OCI – Obiectiv Comportament Indicator);
  • Proiect profesional.

Pentru atutoevaluarea întrevederilor pe care le-a condus, managerul își poate pune următoarele întrebări:

  • Am orientat întrevederea spre cum „am reușit să fac” înainte de „de ce n-am făcut”?
  • Am orientat cu adevărat bine funcția de apreciere, ascultare și ajutor, de orientare și nevoie de formare profesională?
  • Am declinat obiectivele anuale (maxim 5) în obiective lunare?

Atenție: întrevederea anuală este mult prea des realizată ce un fel de judecată punctuală a anului trecut, în loc de a se constitui într-un bilanț pozitiv. În acest caz trebuie suprimată pentru că induce doar stres și o stare proastă pentru mulți salariați și este adesea considerată inutilă (sau dificilă) de către manageri datorită necesității de a asculta și a ajuta colaboratorii să crească! Fără să mai luăm în considerare curajul managerial necesar.

Metoda VERA: Colaboratorul nu acceptă evaluarea – îi respectăm punctul de vedere (Validare) și îl interogăm asupra motivelor (Explorare) pentru a-l aduce la fapte (Reformulare) înainte de a Argumenta.

Articole complementare recomandate:

Principalii factori care contribuie la lipsa de satisfacție la locul de muncă

Cum alimentăm problemele și întărim anumite comportamente

Cum evaluați brandul de angajator

Costul non-managementului

Comments (3)

  • Pensiuni Maramures

    9:40 PM, April 2017

    Aw, this was an extremely good post. Taking a few minutes and actual
    effort to make a great article… but what can I say… I
    hesitate a whole lot and never manage to get nearly anything done.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *