Despre business plan: 5 lucruri pentru a fi citit
Pentru ca business planul dumneavoastră să fie citit de investitori, “business angels”, capitaluri de risc, fonduri și bancheri vă prezint mai jos câteva sfaturi.
Trimiteți business planul persoanei potrivite
Unul dintre motivele pentru care business planurile sau prezentările de proiecte nu sunt citite este acela că sunt trimise unor persoane care nu vor investi niciodată în asemenea proiecte. De fapt o practică greșită constă în aplicarea principiului următor: “cu cât trimit business planul la mai mulți investitori, cu atât îmi cresc șansele de a fi finanțat”. Dar de fapt este o pierdere și chiar o irosire a timpului. Trebuie să selecționați investitorii cărora vreți să li-l trimiteți. De fapt, unii dintre ei nu investesc decât într-un anumit sector de activitate. Alții au investit deja la concurenții dumneavoastră. Pentru alții proiectul dumneavoastră este tardiv sau prea mic. Pe scurt, în funcție de proiectul pe care-l aveți și de cererea dumneavoastră, nu trebuie să vă trimiteți prezentarea decât fondurilor pentru care respectați criteriile de investiție și care au cele mai multe șanse de a vă finanța. Selecționați-vă investitorii înainte de a fi selecționat de ei.
Îngrijiți-vă “rezumatul”
Din principiu, nu toate business planurile pot fi citite de către un investitor. O zi durează 24 de ore. O zi de lucru maximum 18 ore. A citi un business plan cere timp. Investitorul trebuie să selecteze dintre dosarele primite pe acelea pentru care își poate aloca timp. Trebuie deci să-l ajutați să câștige timp cu ajutorul unui rezumat de calitate. Acesta trebuie să vândă, să fie profesionist și scurt (maximum 2 pagini).
Puncte cheie ale business planului
- Respect pentru criteriile de investiție ale fondului;
- O necesitate importantă clar identificată;
- O soluție potrivită;
- O piață consecventă și atractivă;
- O poziționare clar definită;
- O echipă complementară care va realiza totul cu rapiditate;
- Primele succese;
- Primii clienți;
- Recuperarea unor clienți;
- Extrase de presă;
- Perspectivele financiare și nevoia investițională.
Să fie scurt: maxim 20 de pagini
Așa cum un film de 5 ore (oricât de extraordinar ar fi) are puține șanse să devină blockbuster, un business plan de 100 de pagini are cele mai mari șanse de a ajunge la coșul de gunoi. Ușurați sarcina cititorului și făceți-l scurt, de maximum 20 de pagini! De altfel e mai bine să uitați business planul la primele întâlniri. Un rezumat și o prezentare de 10 slide-uri pentru început și pentru a stârni interesul sunt suficiente. Abia după aceea, business planul va permite investitorului să vă analizeze proiectul și să vă pună întrebări focalizate.
A fi prezentat interlocutorului
Vreți să fiți citit? În acest caz, a fi introdus de către o persoană experimentată sau de încredere permite multiplicarea șanselor de a fi citit. De aceea a trece printr-un intermediar se poate dovedi eficient, mai ales dacă acesta este o persoană recunoscută în domeniu. De fapt, remunerat în mare măsură prin comision (printr-un procentaj din fondurile atrase), un intermediar trebuie să-și selecționeze proiectele cu care vrea să lucreze. De aceea fondurile alocă o atenție mărită dosarelor aduse de un intermediar pentru că știu că acesta a făcut deja o selecție. La fel, a fi introdus de către o persoană de încredere multiplică șansele de succes (ca și în cazul recomandărilor pentru angajare). Aceasta se poate face prin participarea la un concurs, prin mentori care vă însoțesc sau printr-o persoană din consiliul de administrație.
Formatul business planului trebuie să fie îngrijită. Nu uitați, forma dă prima impresie și trebuie lucrat la ea ca și la fond. Business planul dumneavoastră trebuie să creeze dorința de a fi citit. Nu ezitați să îl ilustrați cu scheme, fotografii (ale produsului, ale echipei etc.). Documentul trebuie să fie cât mai puțin impersonal posibil. Lucrați la punerea în pagină pentru a intensifica dorința de a-l citi, puneți un pic de culoare și aerați-l! Un business plan îngrijit arată că sunteți riguros și că aveți preocuparea comunicării (calitate esențială la un antreprenor), ceea ce dă o foarte bună impresie pentru ceea ce urmează. Unrmând aceste sfaturi vă veți crește șansele de a fi citit.
Articol complementare pe care l-ați fi putut rata:
Vechile modele de business se transformă în era digital
Idei preconcepute despre creatorul unei companii
CORNELIU SGLIMBEA
7:09 AM, November 2014
Excelent !
Am primit niste sugestii bune!
Bogdan Buzdugan
12:24 PM, November 2014
Ăsta e și scopul, Cornel…