Ameliorându-vă capacitatea de a asculta veţi deveni foarte interesant şi productiv
În viaţa profesională şi în munca de echipă, a asculta este capital. A şti să ascultaţi în profunzime vă dă o cheie pentru reuşita acţiunilor dumneavoastră cu ceilalţi. Dacă vă faceţi timp să ascultaţi ceea ce au ceilalţi să vă spună, mai ales colaboratorii şi clienţii, veţi construi un public fidel pentru întreprinderea dumneavoastră, marca dumneavoastră personală şi chiar dumneavoastră însuşi. Atenţie! Nu judecaţi şi nu criticaţi, trebuie doar să ascultaţi. Acest lucru se învaţă şi se exersează, conştientizând comportamentele de adoptat pentru a asculta cum trebuie.
Utilizaţi limbajul corpului
Limbajul dumneavoastră corporal relevă interesul sau dezinteresul într-un schimb. Dacă doriţi să arătaţi că ascultaţi pe cineva cu atenţie, aplecaţi-vă uşor în faţă şi stabiliţi contactul vizual. Un simplu zâmbet şi un semn din ochi vor arăta că sunteţi interesat şi angajat în schimb. În situaţiile în care nu vă simţiţi foarte confortabil, atunci când vă este prezentată o persoană, puteţi avea tendinţa de a încrucişa braţele, să vă băgaţi mâinile în buzunare sau să manifestaţi o oarecare nervozitate. Fiţi vigilent, pentru că aceste mici semne fizice îl pot descuraja pe celălalt să continue.
Rămâneţi implicat în schimb
Dacă vă aflaţi într-un loc zgomotos şi animat, concentraţi-vă mai mult asupra persoanei pe care doriţi să o ascultaţi şi încercaţi să faceţi abstracţie de ceea ce se întâmplă în jurul dumneavoastră. Telefonul nu trebuie să vă întrerupă, întoarceţi-vă cu spatele la calculator şi consacraţi-vă toată atenţia interlocutorului. Dacă sunteţi distras de către tehnologie, el se va simţi neimportant.
Rezistaţi tentaţiei de a-l întrerupe
Poate fi tentant să terminaţi fraza cuiva pentru a-i arăta că înţelegeţi mesajul său, dar acest lucru poate fi perceput ca o impoliteţe. Dacă o faceţi, chiar cu cele mai bune intenţii, îi refuzaţi interlocutorului ocazia de a-şi exprima complet sentimentele sau ideile. Pentru a vă asigura că nu îl întrerupeţi pe celălalt luând cuvântul, obişnuiţi-vă să faceţi o pauză de câteva secunde înainte de a răspunde.
Puneţi întrebări deschise
Cele două cuvinte cu adevărat puternice într-o conversaţie sunt „Spuneţi-mi”. Îl veţi entuziasma pe interlocutor dacă îi veţi pune întrebări pertinente şi veţi asculta cu atenţie răspunsurile. Dacă arătaţi un interes real pentru ceea ce face şi spune, el vă va fi recunoscător. Întrebările deschise oferă o excelentă ocazie de a-l invita să vorbească despre un subiect care-i place şi pe care-l va dezvolta cu plăcere. Iar dacă nu înţelegeţi un anumit punct, grăbiţi-vă să-i solicitaţi lămuriri sau exemple care ilustrează ceea ce a spus.
Practicaţi ascultarea empatică
Nu ascultaţi numai cu urechile, ci de asemenea şi mai ales cu ochii şi cu inima. Puteţi să nu fiţi de acord cu oratorul, dar imaginaţi-vă cum resimte el ceea ce vă declară. Puneţi-vă în locul lui pentru a înţelege mai bine punctul său de vedere. Ascultaţi pentru a înţelege şi nu vă concentraţi pe ceea ce veţi spune. Acest lucru vă diminuează capacitatea de ascultare şi jenează fluiditatea conversaţiei. Concentraţi-vă asupra poveştii sale şi întrebaţi-vă cum aţi reacţiona dacă vi s-ar întâmpla acelaşi lucru. O dată ce aţi înţeles ceea ce v-a spus, puteţi răspunde cu înţelepciune.
Articole complemetare recomandate:
Reinventarea stilului de management în cinci pași
Atributele celor mai eficienți vânzători
Liz E.
9:14 PM, July 2015
Ultimul sfat e probabil cel mai bun!