Angajații buni fac greșeli, iar liderii adevărați le permit să o facă
În calitate de conducător al unei afaceri mi-am dat seama că unul dintre cele mai înfricoșătoare lucruri este să acorzi membrilor echipei tale libertatea de a face greșeli. Chiar dacă greșelile permit indivizilor să învețe și să se dezvolte, ele pot fi foarte costisitoare pentru orice firmă. Dar oricât mi-ar fi fost de teamă, știam că un lider adevărat poate găsi modalități de a permite oamenilor săi să își asume aceste riscuri și îmi doream să fiu un asemenea lider. Îmi doream să îmi ajut angajații să crească. Așa că am încercat să văd cum pot face asta fără să pun compania în pericol.
„Curajul nu este absenţa fricii, ci mai curând decizia că altceva este mai important decât frica”, spunea Meg Cabot.
Am descoperit repede că primul pas era să verific zonele afacerii unde o greşeală poate avea loc fără a cauza prea multe neplăceri. Am fost foarte atent în a mă asigura că zonele în care am putea afecta clienţii şi încrederea lor în noi sunt neatinse de riscuri fără o implicare serioasă a executivului. Am identificat alte zone în care m-aş fi putut simţi mai confortabil permiţând oamenilor să experimenteze noi modalităţi de a realiza anumite lucruri.
Al doilea pas a fost să le comunic angajaţilor că suntem pe cale să stabilim o nouă politică oficială în firmă: fiecare poate greşi o singură dată atâta vreme cât încearcă să facă ceva ce crede sincer că este benefic. A repeta însă aceeaşi greşeală a doua oară nu era în regulă. Atunci când faci prima oară orice greşeală, toată echipa te va susţine pentru a o repara. Dacă totuşi o repeţi, atunci suporţi integral consecinţele. Această regulă s-a aplicat pentru prima apariţie a fiecărei greşeli.
Cu toţii facem greşeli. Dacă nu le facem înseamnă că nu încercăm cu tot dinadinsul să facem lucruri noi în afara zonei de confort, ceea ce este o greşeală în sine. Acest proces reprezintă cea mai bună modalitate de a învăţa şi de a te dezvolta ca persoană. Aşa cum spunea John Wooden: „Dacă nu faci greşeli, înseamnă că nu faci nimic.” Greşelile sunt poteca spre marile idei şi inovaţii. Greşelile sunt pietrele de încercare pentru deplasarea în afara zonei de comfort spre zona de creştere unde se fac noile descoperiri şi se învaţă lecţiile importante. Greşelile nu sunt eşecuri ci simple procese de eliminare a fundăturilor pentru a te apropia de cele care te ajută să răzbaţi.
Liderii adevăraţi le dau oamenilor libertatea de a face greşeli. Dar angajaţii buni sunt cei care, atunci când fac greşeli învaţă din ele, şi le asumă, le repară şi îşi instalează dispozitive de protecţie pentru a fi siguri că nu le vor mai repeta vreodată.
Învaţă din greşeli: Angajaţii buni recunosc că au greşit şi nu devin defensivi ci mai degrabă privesc obiectiv greşeala şi înţeleg ce nu a mers cum trebuia sau cum se aşteptau.
Şi le asumă: Angajaţii buni îşi asumă responsabilitatea greselilor proprii, le admit deschis şi nu caută scuze. Ei expun liber lecţia învăţată din fiecare greşeală.
Le repară: Angajaţii buni fac tot ce trebuie pentru a rectifica ce au stricat şi se asigură că acţiunile lor sunt comunicate pentru ca toată lumea să fie sigură de rapiditatea şi grija cu care remediază problema.
Instalează dispozitive de protecţie: Acesta este pasul cel mai delicat al procesului de învăţare. Când s-a făcut o greşeală, cel mai important lucru este pe care-l putem face fiecare este să ne imaginăm ce plasă de siguranţă sau blocaje sa instalăm pentru a ne asigura că aceeaşi greşeală nu se va mai repeta. Acest pas trebuie documentat pentru ca procesul de învăţare şi dispozitivele de siguranţă să rămână în urmă. Fă tot ce-ţi stă în putere pentru ca ceilalţi să înveţe din greşeala ta şi să nu aibă nevoie să o repete pentru a-şi învăţa lecţia.
Paşii pentru corectarea greşelilor se aplică oriunde, nu numai în viaţa profesională, iar scuzele sunt peste tot la fel. Angajaţii buni fac multe greşeli, dar cei foarte buni cunosc arta de a-şi cere scuze pentru acele greşeli.
Putem defini şase paşi pentru a ne cere scuze aşa cum trebuie:
- Recunoaşterea: Am făcut o greşeală.
- Scuzele: Îmi cer scuze şi îmi pare rău pentru greşeala făcută.
- Confirmă: Mi-am dat seama ce nu am făcut bine şi a cauzat greşeala.
- Atestă: Vreau să fac următoarele pentru a repara greşeala şi va dura atât.
- Asigură: Pentru a fi sigur că nu voi mai repeta aceeaşi greseală din nou, voi face asta.
- Abţinerea: Nu repeta niciodată o greşeală.
Problema nu constă în faptul că facem greşeli, ci în ceea ce facem după aceea.
Alte articole complementare:
Motive pentru care vă opuneți schimbării
Cum să câștigați respectul celorlalți
Cum îi incitați pe colaboratori să vă urmeze
Să transformăm eșecurile într-o sursă a reușitei
Întrebare pentru interviu: De ce sunteți interesat să lucrați pentru noi? - Bogdan Buzdugan
2:47 PM, June 2024
[…] Angajații buni fac greșeli, iar liderii adevărați le permit să o facă […]