Între Richard Branson și Steve Jobs, care vă inspiră mai mult?
La originea unui proiect există un savoir-faire, dar și un concept referitor la ceea ce trebuie să propună întreprinderii. Din această viziune antreprenorială se vor naște strategia, avantajele concurențiale, axele de diferențiere. Viziunea voastră antreprenorială vă va ajuta să luați deciziile potrivite, în special atunci când vi se oferă mai multe posibilități. Pentru a ilustra această schemă de gândire proprie antreprenorilor, nimic nu se compară cu viziunea celor mai mari. Între Richard Branson și Steve Jobs, care vă inspiră?
Richard Branson: un serviciu pentru clienți excepțional construiește relații umane
Richard Branson este cunoscut pentru stilul său de viață pasionat, provocările personale (să facă turul lumii în dirijabil, să dezvolte transportul spațial). Până la 60 de ani a fondat și deține peste 400 de companii în domenii variate ca muzica (Virgin Megastore), băuturi (Virgin Cola), Transportul feroviar și aerian (Virgin Trains, Virgin Atlantic). Dar un punct comun leagă toate societățile, ca un fir conducător: performanța serviciului pentru clienți. Viziunea sa: să construiască și să îmbunătățească relațiile umane printr-un serviciu pentru clienți excepțional. Aceast cerință inițială îl va ghida pe Branson în alegerea întreprinderilor sale (transportul în comun și muzica, care apropie oamenii), dar și în articularea ofertei și strategiilor sale. Branson spunea: „Un bun serviciu pentru clienți spune întotdeauna da, chiar înainte de a ști cum să facă, dar caută soluția după aceea.” Această viziune antreprenorială a construit reputația companiilor lui Branson. Echipele sale erau recrutate și formate astfel încât să știe să se poarte, dar și să știe ce să facă. Un singur cuvânt de ordine: prioritare sunt relațiile umane, fie că sunt interne, cu clienții sau partenerii comerciali.
Steve Jobs: informatica la îndemâna tuturor schimbă lumea
Steve Jobs avea o cu totul altă viziune despre întreprindere, ceea ce nu l-a împiedicat să reușească. Obiectivul său, care va deveni calul său de bătaie de-a lungul întregii sale cariere: să facă înformatica accesibilă tuturor.
În anii 70, piața dominată de IBM propune ordinatoare complicate și rezervate profesioniștilor. Jobs are atunci o viziune nebunească (pentru acea vreme) de a permite fiecăruia să profite de binefacerile informaticii. Acest „capriciu” nu-l va părăsi niciodată și va face din Apple compania care este și-n ziua de azi: bazată pe produse cu un design stilizat, ușor de utilizat, cu interfață ergonomică. iPod-ul a fost redus la cel mai simplu aparat, câteva buroane suficiente pentru a fi folosit chiar și de un copil de 5 ani. Chiar și numele și logoul mărcii Apple provin, conform mărturisirilor lui Jobs, din dorința sa de a propune ceva simplu și accesibil, care vorbește tuturor.
O viziune pentru a intra în acțiune
Ați înțeles, viziunea antreprenorială reprezintă obiectivul pe care-l urmăriți pe termen lung. Ea permite trasarea diferitelor etape de dezvoltare ale întreprinderii, care se vor concretiza printr-o organizare, o politică de prețuri, de recrutare, o strategie de comunicare, de distribuție și o gamă de produse și/sau servicii adecvate. Viziunea vă permite de asemenea să înnodați parteneriate, să alegeți un drum atunci când cel pe care sunteți devine sinuos sau când vi se oferă mai multe posibilități. În final, atâta timp cât rămâneți coerenți cu propria viziune, decizia pe care o luați va fi cea bună.
Richard Branson în cifre
Născut în 1950 în Marea Britanie, unul dintre cei mai mediatizați antreprenori britanici, își datorează averea unuiconglomerat de întreprinderi care poartă marca Virgin, Virgin Megastores, Virgin Atlantic (transport aerian), Virgin Cola (băuturi carbogazoase), Virgin Direct (produse financiare), Virgin Trains (transport feroviar), Virgin Mobile (telefonie mobilă), Virgin Active (săli de sport), Virgin Money (finanțe), Virgin Galactic (turism spațial). În 2018 ocupă locul 388 în clasamentul celor mai bogați oameni din lume, cu o avere estimată la 5 miliarde de dolari. Primul om care a traversat Atlanticul în balon, este rezident pe Necker Island, în Insulele Virgine Britanice.
Alte articole interesante:
Aplicarea metodologiei școlii de la Palo Alto în organizații
Interviul de recrutare – non-verbalul spune mai mult decât vorbele dumneavoastră