Adaptați-vă managementul la cultura echipelor voastre
Într-un context de mondializare în creștere, nu mai este de loc rar să conduceți ori să fiți conduși de colegi veniți din altă țară. Dacă expatrierea este un pas pe care-l fac mulți salariați în cursul vieții lor profesionale, iar România pierde în fiecare an destui oameni, există și fenomenul invers și nu este de loc o raritate să lucrați într-o legătură directă cu un manager venit dintr-o altă țară.
Diferențele care îmbogățesc întreprinderea
Se abuzează uneori de locuri comune referitoare la străini, dar există întotdeauna ceva din cultura țării respective care transpiră în modurile de funcționare manageriale. Dincolo de clișeele cele mai răspândite – francezii sunt permanent în discuții, nemții foarte buni executanți, asiaticii avizi de disciplină, românii inventivi – raportul ierarhic, cu timpul, sau chiar noțiunea de echipă, se schimbă inevitabil în funcție de țară. Iar prinicipiile considerate eficiente într-o anumită țară s-ar putea dovedi dezastruoase într-un alt mediu. Tinerele generații, mai mobile și deja obișnuite cu experiențele internaționale, vor șterge poate mai târziu aceste divergențe, dar pentru moment acestea se adaptează. Dacă aceste diferențe îmbogățesc întreprinderea, ele sunt în schimb foarte departe de a facilita sarcina managerului din teren. O dată depășită bariera limbii, acesta din urmă trebuie să mai învețe și codurile culturale ale țării în care a venit și să se îndepărteze de vechile sale metode de management.
Managerul trebuie să realizeze o muncă asupra lui însuși
În afară de codurile culturale de integrat, cu riscul de a provoca tensiuni în sânul echipei sale, managerul trebuie să realizeze o muncă asupra sa. Conștientizarea acestor diferențe culturale constituie prima etapă a acestei munci. Apoi vine identificarea levierelor sale de eficiență. Sunt aceleași în acest mediu nou? În acest moment intervin întrebările referitoare la ceea ce ar fi util să schimbe pentru a genera mai multă motivare a echipelor și asupra manierei în care s-o facă. Pentru a atinge, cu ajutorul colaboratorilor, obiective bine definite, managerul trebuie să țină cont de impactul diferențelor culturale asupra interacțiunii lor.
Un coach pentru a lucra în privința flexibilității sale comportamentale
A recurge la un coach poate fi util pentru a ajuta managerul să găsească răspuns la aceste întrebări. Prin intermediul discuțiilor și a observațiilor asupra comportamentului său cotidian, acesta îl poate ajuta să-și găsească pistele de reflecție. Obiectivul coachului nu este de a-l schimba pe manager, ci de a-l ajuta să fie mai strategic în maniera sa de abordare a situațiilor concrete. Munca asupra flexibilității comportamentale a conducătorilor permite distanțarea de efectul pe care doresc să-l producă asupra celorlalți. Munca asupra posturii, a rămâne ceea ce este, adaptându-se în același timp la o nouă cultură și la personalități diferite, face de asemenea parte integrantă din misiunea unui coach în acest gen de situații.
Alte articole recomandate:
După Y debarcă în întreprinderi generația Z – portretul unei generații ambițioase
Cum știți că-l interesați pe interlocutorul dumneavoastră?
Despre organizațiile eliberate (sau libere)
Managementul performanței – cum mențineți responsabilitatea angajaților