Lecții de marketing de la Steve Jobs
Încă ne mai întoarcem spre el, Steve Jobs, pionier al revoluției ordinatorului personal, la fel de dotat pentru marketing. Ne putem inspira cu toții de la el.
Fondatorul Apple, decedat în octombrie 2011, era unul dintre cei mai mari în marketing, conform blogerului și jurnalistului american Dan Lyons, autor timp de mai mulți ani al blogului satiric „The secret diary of Steve Jobs” (Jurnalul secret al lui Steve Jobs). El a extras zece lecții esențiale și scurte pe care fiecare le poate pune în practică în propria organizație.
- Găsiți-vă niște mentori buni
Încă din perioada sa de început, Steve Jobs s-a adresat unui legendar specialist în marketing din Silicon Valley, Regis McKenna. Acesta l-a sfătuit pe Jobs și asociatul său Mike Markkula în epoca de început a Apple. Ei au stabilit regulile de bază în marketing pentru Apple care se aplică și azi după 35 de ani.
- Faceți un produs excelent
Înainte de orice, succesul Apple se bazează pe niște produse excelente. Abia apoi vine marketingul. Secretul lui Steve Jobs era de a controla atât produsul cât și marketingul.
- A rămâne constant în privința principiilor
Încă de la începuturile Apple din 1977, Jobs și Markkula au definit trei reguli de bază pe care le-au respectat întotdeauna: în primul rând Apple va fi aproape de clienții săi, în al doilea rând compania se va concentra pe un număr limitat de lucruri, dar pe care le va face bine, iar în al treilea rând Apple își va aplica valorile (simplitate, calitate) pentru ansamblul activităților sale, adică nu numai pentru produse ci și pentru ambalare, imaginea magazinelor sale și chiar pentru comunicatele de presă.
- Cheltuirea banilor
Nu trebuie să ezitați să spargeți pușculița pentru operațiile de marketing. De exemplu, la lansarea în 1984 al noului Macintosh, Steve Jobs a decis împotriva avizului consiliului de administrație să investească 1,7 milioane de dolari (circa 3,4 în valoare actualizată) pentru un spot de publicitate realizat de Ridley Scott, realizator al filmelor Alien și Blade Runner, care a fost difuzat în timpul finalei campionatului de fotbal american, Super Bowl. Investiția era colosală, dar acest lucru a dat rezultate pentru că s-a vorbit tot atât despre această publicitate cât și despre Macintosh.
- Crearea evenimentelor
Steve Jobs a făcut în așa fel încât să creeze campanii de marketing, care sunt ele însele un eveniment și spun o poveste. Toată lumea își amintește de sloganurile „Think different” și „I’m a Mac”.
- Păstrarea secretelor și construcția unui mister
Pe lângă carisma lui Steve Jobs, care o egala pe cea a unui rock star, Apple a făcut zgomot înainte de lansarea noilor produse lăsând să răzbată zvonuri referitoare la una sau alta dintre caracteristicile produsului. S-a vorbit un an înainte de ieșirea pe piață a iPhone-ului despre fotografiile presupuselor prototipuri. Acest lucru a mărit așteptările și emoția consumatorilor referitoare la acest produs.
- Găsirea unui inamic
Primul principiu al artei de a spune povești este de a spune o istorie dramatică, iar drama necesită un conflict. Pentru asta trebuie găsit un dușman. Pentru Apple primul inamic a fost IBM, descris de Jobs ca „imperiul răului”, care voia să domine lumea și să controleze totul. Apoi Jobs a atacat sistemul Android, al doilea „dușman” al Apple, folosind aceleași argumente. Apple se prezintă ca un apărător al libertății (o viziunea care poate fi contestată prin utilizarea obligatorie a programului Itunes pentru încărcarea muzicii și a clipurilor video, etc.).
- Transformarea clienților în „evangheliști”
Steve Jobs a reușit să-și transforme clienții în fani ai mărcii Apple. Este suficient să vedeți cozile la magazinele Apple la ieșirea noilor iPhone-uri pentru a măsura pasiunea consumatorilor, comparabilă cu cea a fanilor pentru starurile rock sau de cinema.
- Arătați-le utilizatorilor mai mult decât niște produse
Atunci când a fost lansat Macintosh în 1984, publicitatea nu a inclus nicio imagine a ordinatorului. Exista doar în ultimele 10 secunde ale spotului o menționare a Apple și Macintosh. La fel, în campania „I’m a Mac”, Jobs a înlocuit ordinatoarele cu două persoane care joacă rolurile Mac și PC.
- Folosiți imagini în loc de cuvinte
În toate reclamele ca și pe site-ul său de internet, Apple folosește minimum de cuvinte posibile și se bazează pe sunet și imagine. De exemplu, într-o reclamă pentru camera de pe iPhone5, singurul mesaj de marketing se află la sfârșitul spotului când o voce din off rostește un mesaj de 13 cuvinte care durează 5 secunde: „Every day more photos are taken with the iPhone than any other camera”.
Alte articole complementare