Leadership și comunicare – veriga lipsă
Leadershipul și comunicarea se presupune că merg ținându-se de mână, iar competențele de comunicare sunt adesea citate ca o cerință importantă pentru lideri. Dar când vine vorba de comunicarea strategiei organizaționale către cei care trebuie să o implementeze, conexiunea e adesea ruptă. De aceea nu este surprinzător că planurile mor cel mai adesea în faza de implementare.
S-a scris și s-a vorbit mult despre conexiunea dintre leadership și comunicare, dar din nefericire aceasta nu și-a găsit întotdeauna calea practică pentru a ajunge la locurile de muncă.
În principiu, scopul principal al unui CEO este de a stabili și a articula viziunea și misiunea companiei. În colaborare cu echipa sa executivă apar la începutul fiecărui an obiective și planuri interesante: noi direcții, noi piețe, moduri inovative de a face anumite lucruri sau chiar noi chestii de făcut. Adesea aceste idei sunt anunțate en-fanfare angajaților și uneori chiar și acționarilor și clienților. În mintea executivilor, asta înseamnă comunicarea.
Și atunci, de ce multe dintre aceste planuri mărețe nu dau roade?
Unul dintre motive este faptul că cei care trebuie să implementeze planurile și ideile, angajații din prima linie și managerii de pe nivelurile inferioare mai mult vând decât cumpără aceste planuri, iar vizionarii din vârf nu au timp să coboare din nori pentru a le comunica efectiv.
Dacă sunteți un director cu o viziune și un plan măreț, puneți-vă mai întâi aceste întrebări:
- Îmi împărtășesc angajații viziunea?
- O înțeleg ei măcar?
- Le-am furnizat angajaților mijloacele de a vedea cum se integrează ei și posturile lor în viziunea mea globală?
- Am facilitat noi, ca organizație, sau măcar am făcut posibil ca cei din prima linie să implementeze strategia companiei?
Răspunzând acestor întrebări vă veți lămuri, dar nu va fi ușor dacă nu veți intra în contact direct cu angajații. Dar cum faceți acest lucru? Cum puteți avea o comunicare efectivă și plină de sens cu angajații de pe toate nivelurile despre aceste subiecte?
Unul dintre instrumentele cele mai eficiente este World Cafe. Aceasta este o variație a unei metodologiei de discuții în grupuri foarte mici, dar conduse într-un mediu capabil să creeze atmosfera destinsă și confortabilă din jurul unei mese de cafenea. Anumite întrebări sunt puse întregului grup și apoi discutate la mese individuale. Apoi aceștia se mută la altă masă pentru o altă discuție.
Dați fiecărui grup o copie a misiunii sau un rezumat al planului strategic și apoi puneți-le întrebări de genul:
- Ce vreau să spun cu asta?
- Cum influențează munca mea implementarea acestui plan?
- Ce pot eu sau echipa mea să fac din punct de vedere practic pentru a contribui la implementare?
Alte întrebări mai pot fi adăugate în funcție de ceea ce vreți să descoperiți.
Procesul World Cafe furnizează o oportunitate și crează o nevoie a oamenilor de a discuta subiecte la care în mod normal nici nu se gândesc. Ceea ce îl face interesant sunt informațiile neașteptate care apar din discuții.
Managementul superior care intră în asemenea discuții cu angajații lor va ajunge să înțeleagă adevărata conexiune între leadership și comunicare, cu rezultate care au un impact direct și pozitiv.
Alte articole pentru dumneavoastră:
Cum reușesc directorii de succes să facă saltul de la o industrie la alta
7 caracteristici ale unui bun lider