Necesitatea managerilor tăcuți
În conformitate cu studiile realizate de trei cercetători americani, managerii și conducătorii nu-și ascultă destul colaboratorii. Iată mai jos trei sfaturi pentru a face acest lucru mai bine.
Titlul este în mod voit provocator și totuși corespunde unei realități: managerii și conducătorii nu-și ascultă destul colaboratorii, vorbesc prea mult și se arată adesea prea autoritari, ceea ce antrenează o demotivare a echipei lor și implicit o lipsă a performanței. Este constatarea unui studiu realizat de trei cercetători americani: Rick Larrick, de la Fuqua School of Business, școala de management a Universității Duke, Leigh Plunkette Tost, de la Universitatea din Michigan, și Francesca Gino de la Universitatea Harvard, care a fost publicat în urmă cu câțiva ani în The Academy of Management Journal.
Lăsați-vă colaboratorii să vorbească
Conform celor trei profesori americani, una dintre principalele probleme ale managementului rezidă în atitudinea conducătorilor. Aceștia le pun în permanență întrebări colaboratorilor pentru a afla opinia lor. Acest comportament este facilitat de titlurile și funcțiile pe care le ocupă fiecare, pentru că aceia care au mai puțină putere în companie au tendința de a da dovadă de deferență vis-a-vis de superiorii lor ierarhici. În consecință, aceștia tac sau nu îndrăznesc să contrazică propunerile șefilor. Observând propria sa relație cu doctoranzii săi, profesorul Rick Larrick de la Fuqua School of Business a început să-și pună întrebări legate de comportamentul său.
„Atunci când veneau în biroul meu pentru a discuta subiecte de cercetare, mă simțeam autorizat, chiar obligat, să alimentez conversația,” explică el. „Iar studenții mei aveau tendința să mă lase să o fac. Dar la sfârșitul acestui «schimb», dacă-i putem spune așa, se impunea o constatare: nu lăsasem suficienți timpi morți pentru ca studenții să se simtă încurajați să ia cuvântul, iar eu, la rândul meu, nu învățasem nimic! Nu știam nimic mai mult decât la început! Am avut impresia că ratam oportunități de a învăța lucruri noi. Iar co-creativitatea noastră era în suferință.”
Nu fiți prea autoritari
O altă constatare a studiului: atunci când un lider dă dovadă de un pic prea multă autoritate, ajunge să aibă dificultăți în facilitarea schimburilor cu echipa sa. În schimb, aceasta este mai puțin productivă și creativă. Iar dacă managerul petrece prea mult timp în expunerea punctului său de vedere, ceilalți nu și-l pot împărtăși pe-al lor. În cursul acestui studiu, au fost puse la punct echipe fără manageri. Ele erau mai performante decât acelea în care conducătorii aveau o atitudine dominatoare. Dar cele mai bune echipe au fost acelea care aveau cu siguranță un lider, dar a cărui atitudine nu era marcată de autoritarism. De unde o poziție de mijloc necesară. Pentru Rick Larrick, „rolul managerilor este esențial, pentru că ei structurează echipele, dar această organizare trebuie să garanteze participarea fiecăruia.”
Menținerea unei legături de încredere
Cel mai important lucru pentru conducători este menținerea unei legături de încredere și reducerea prin intermediul schimburilor zilnice informale a barierelor cu cei pe care-i coordonează. Această atitudine va încuraja cu siguranță colaboratorii să ia cuvântul. Conducătorii trebuie de asemenea să piardă obiceiul de „a umple golul” sau pur și simplu de a căuta confirmarea reflecției lor inițiale. Ei trebuie să facă o pauză, să formuleze o întrebare deschisă și să le lase celorlalți timpul necesar exprimării propriilor puncte de vedere. Noii manageri trebuie să fie în mod special atenți în momentul preluării postului pentru că pot fi tentați să ocupe terenul în mod excesiv cu propriile lor cuvinte. Unii chiar se simt obligați să facă asta. Dar recunoașterea acestei tendințe constituie deja un prim pas spre luarea în considerare a punctelor de vedere ale întregii echipe.
Alte articole pe care poate ați dori să le citiți:
Managementul personalului pe o navă care se scufundă
De ce este atât de mare rezistența angajaților la schimbare?