Managementul bucuriei pentru a performa
De cât timp n-ați mai zâmbit la birou? Când ați pufnit ultima dată în râs? Vă simțiți bine când terminați o misiune? Făcând constatarea că numeroși manageri și conducători nu mai simțeau nicio bucurie în asumarea funcțiilor lor, Paul-Herve Vintrou, fost Președinte Director General al Numericable, reconvertit în coaching, a construit o metodă pentru a se antrena în bucurie, în a o cultiva și a o comunica, urmărind în continuare obiectivele de performanță profesională. Iată în ce fel încearcă să ne atragă în ceea ce el numește „joyance”.
„Joyance”, arta de a percepe sursele bucuriei
Bazându-se pe cercetările internaționale referitoare la economia fericirii, dar și pe psihologia pozitivă, Paul-Herve Vintrou explică că bucuria și bunăstarea sunt strâns legate de performanța unei întreprinderi. Astfel, a-și conduce structura și echipele spre succes, cultivând în același timp înflorirea personală și creând o bunăstare colectivă, este obiectivul spre care trebuie să tindă orice manager. Coachul a inventat pentru acest lucru conceptul „joyance”, ca o fuziune între „joy” și „performance”, care trece dincolo de calitatea vieții la locul de muncă. Idea este de a căuta mai adânc în interiorul propriei persoane sursele bucuriei, echivalente cu cele de energie. Regăsind plăcerea și bucuria în fiecare zi, managerul este mai eficient. Mai mult, el va reuși să-și dinamizeze echipele, pentru că „joyance” este contagioasă.
Concentrarea pe punctele forte și oportunități
„Suntem într-o lume a abundenței pentru că toate resursele sunt deja prezente. Și totuși nu sunt atât de evidente”, spune Vintrou. Devenind conștienți de resursele lor existente – nu fără a face inventarul eșecurilor, al temerilor sau a tensiunilor – conducătorii companiilor și colaboratorii lor vor face un pas important spre un anumit optimism. Idea este de a privi în principal punctele forte ale organizației și toate oportunitățile de care se poate profita, orientându-se spre soluțiile pozitive, fără a da în naivitate, totuși. Este vorba de a privi activitatea dintr-un unghi diferit, de a aborda eventualele dificultăți într-o altă manieră pentru a energiza din nou colaboratorii.
A reda sensul pentru a regăsi entuziasmul
Dar trebuie redat sensul misiunii sale. Managerul, care se simte uneori pierdut, cu capul în pământ, trebuie să-și acorde un timp pentru a se așeza și a reflecta la rațiunile exacte care-l împing să acționeze într-un fel sau altul. Înțelegându-și acțiunea, el se va implica mai mult. Și mai bine, își va regăsi entuziasmul și încrederea în sine, tot atâtea elemente care crează o bucurie durabilă. Conexiunea cu surse ale performanței cum ar fi agilitatea, suplețea și reactivitatea va fi esențială pentru a face din organizație o structură eficace și performantă. Ea poate în acest fel redeveni creativă. Departe de a fi incompatibilă cu seriozitatea și profesionalismul, bucuria este un factor determinant al reușitei. Și ar fi păcat să o ascundem.
Alte articole pe care poate le-ați ratat:
Planificați, dar nu prea mult!
În managementul de proiect, inspirați-vă din programul Apollo
Reguli de bază de aplicat urgent pentru reuşita în management