Comportamente periculoase de evitat pentru a reuși
Reușita, se știe, este 5% inspirație și 95% transpirație. Totul depinde de fapt de comportamentul dumneavoastră, de reacția la stres pe termen lung, de relația cu colaboratorii și clienții, de cheful de muncă… Mai devreme sau mai târziu, sub presiune, mai ales dacă lucrurile nu merg bine, maniera dumneavoastră de a vă comporta poate deveni autodistructivă și să vă învingă, pe dumneavoastră și afacerea pe care-o aveți. Pentru a reuși este mai bine să prevedeți, să preveniți și să evitați aceste nouă comportamente periculoase.
A fi naiv
Cu siguranță, cu toții am început prin a ne holba ochii, dar cu timpul și experiența, trebuie să mai dați dovadă și de scepticism pentru a vă crește șansele de a domina anumite situații. În general candid nu vrea să însemne nechibzuit sau inexperimentat – fraier, pentru că atunci nu ar câștiga vreodată. Trebuie să învățați să puneți sub semnul întrebării tot ce citiți, tot ce vi se spune și să validați maximum posibil la sursă.
A intra în panică
Situațiile super tensionate sunt curente în lumea afacerilor. Evenimentele nu se derulează aproape niciodată conform planului pe care l-ați elaborat și vă îndreptați direct spre insuccese amare și mari decepții, în anumite situații. În aceste momente trebuie cu orice preț să vă înlocuiți adrenalina cu sângele rece. Într-un moment de criză, dacă nu știți să vă păstrați calmul, alergați direct spre o catastrofă.
A deveni fanatici
Pasiunea pentru ceea ce faceți este cel mai bun îndemn spre succes, dar atenție să nu depășiți limitele și din pasionați să deveniți fanatici. Pasiunea împinsă la extrem vă face atât de exaltați încât deveniți orbi, înverșunați, până la capăt. Este un comportament hiper periculos pentru dumneavoastră. Percepeți realitatea într-o manieră deformată, raționamentul vă este viciat și în mod fatal luați decizii proaste.
A investi fără să vă investiți
Dacă aveți ambiția să realizați lucruri mari, acest lucru trece printr-o muncă intensă și pe termen lung. Nu este suficient să injectezi bani. Este necesară din partea dumneavoastră o acțiune bine direcționată și o disciplină de fier. Este un element de bază, dar pentru că nu toți oamenii au energie suficientă, ei nu-și realizează proiectele pentru că se opresc înaintea rezultatelor sau nu furnizează un efort suficient.
A cere rezultate pe termen scurt
Steve Jobs spunea „Ceea ce separă un antreprenor prosper de un perdant este perseverența”. Dacă nu sunteți pasionat de ceea ce faceți, nu vă puteți dărui suficient de mult timp acestei activități. Prea mulți antreprenori vor o gratificație instantanee și nu au răbdarea de a aștepta momentul în care fructul a ajuns să se coacă.
A vă lăsa dominați de temperament
Oricare ar fi sentimentul pe care trebuie să-l stăpâniți, gelozie, rușine, inferioritate, nedreptate, nu folosește la nimic să-l impuneți anturajului dumneavoastră, mai ales celor cu care lucrați. A acționa sub efectul furiei complică o situație, destabilizează pe toată lumea în jurul dumneavoastră și riscă să vă ruineze credibilitatea, legitimitatea și cariera.
A fi egoiști
Dacă acționați ca și cum ați fi buricul pământului, riscați să fiți dezamăgit rapid. Pământul se învârtește, e adevărat, așa cum ne-a învățat Galilei, dar nu întotdeauna în jurul propriei persoane. Aveți dreptate să vă gândiți la dumneavoastră, să vă definiți prioritățile și obiectivele, dar după aceea, dacă vreți să reușiți în afaceri, trebuie să vă gândiți la ceilalți, la clienți, la gusturile lor… Este propriu marketingului să plece de la așteptările clientului pentru a vă indica mijloacele de a-l satisface. Și într-o manieră generală, pentru a fi interesanți, fiți interesați.
A trăi în trecut sau în viitor
Cu siguranță că putem învăța multe din experiențele trecutului, dar dacă stați agățați doar de aceste repere, riscați să vă înșelați. În celălalt sens, puteți face planuri cât e ziua de lungă și să visați la un viitor bogat. Dacă acțiunile dumneavoastră nu sunt axate pe prezent, nu vă veți atinge niciodată obiectivele sau visele.
A vă lua în serios
Dacă sunteți sensibil, reactiv, și puneți la suflet cea mai mică critică care vă înnebunește, veți suferi aproape în fiecare zi. Un client nemulțumit, un colaborator critic, un acționar dezamăgit vă pot face remarci aspre referitoare la rezultatele dumneavoastră sau modul în care nu au fost atinse. Un manager adevărat are în general o mare doză de umor și de modestie. Știe că a face un pas înapoi și a relativiza este o necesitate. Și până la urmă nu trebuie să vă luați prea mult în serios. Mai ales că suntem români și, așa cum spune Marin Preda în Cel mai iubit dintre pământeni, în țara asta de multe ori este vorba de prea multă „aia… a mă-sii”…
Articole complementare recomandate:
Resuscitarea artei de a pune întrebări
Cum să dați stresului lovitura de grație
Cum să câștigați respectul celorlalți
De ce inocularea unei culturi a recunoștinței este rentabilă