Leadership-ul de calitate și inovația merg mână-n mână
„Dacă i-aș fi întrebat pe oameni ce vor, mi-ar fi răspuns: niște cai mai rapizi.”
Chiar dacă nu există nicio dovadă pentru a-i atribui citatul de mai sus lui Henry Ford, nu se poate nega că el a fost un vizionar al timpului său. El a creat ceva ce consumatorii nu știau că au nevoie, făcând automobilul accesibil. El a sfărâmat modelul curent de business și, pentru o vreme, a monopolizat piața.
Nu contează originea afirmației anterioare, leaderii din lumea de azi a afacerilor sunt într-o cursă contracronometru pentru a inova mai repede decât competitorii lor. Inovează sau mori, este maxima la ordinea zilei. Și totuși sunt unii care sugerează că inovația disruptivă este o strategie competitivă pentru o „epocă sechestrată de teroare”. Răspunsul meu rămâne același. Inovația disruptivă este un argument împotriva mulțumirii de sine, cu relevanță mărită în contextul unui mediu transformat permanent de tehnologie.
Spre sfârșitul lui ianuarie, Big Think and Singularity University a supravegheat 1.283 de executivi americani referitor la practicile de inovație disruptivă. Folosind întrebări bazate pe cercetările recente din domeniu, respondenților li s-a cerut să identifice cele mai bune practici pentru inovația disruptivă, să numească și să clasifice companii și lideri care excelează în aceste practici și să nominalizeze ce trăsături și tehnologii de leadership au cel mai ridicat potențial pentru a transforma afacerile în următorii cinci ani.
Studiul este deosebit de relevant și ar trebui studiat de către executivi.
Aproape fiecare tentativă de succes este presărată cu eșecuri de-a lungul drumului, iar managementul corect al acestor eșecuri este de fapt benefic procesului de inovare. Așadar, eșecul trebuie tolerat. Fără libertatea de a eșua, curajul colectiv al echipei dumneavoastră de a da la o parte starea de fapt se va evapora repede și va îngheța eforturile de inovare. Deci: „Eșuați repede și ieftin.” Să nu mă înțelegeți greșit, căutarea perfecțiunii, menținerea standardelor cele mai înalte și planificarea viitorului sunt toate foarte importante. Dar în același timp nu lăsați teama sau eșecul să vă imobilizeze afacerea. Așa cum a spus Andrew Stanton, regizorul filmului „În căutarea lui Nemo”: „O s-o dăm în bară, să admitem asta. Și să nu ne fie frică.”
O altă secțiune a studiului arată că organizațiile dezvoltă importante practici de inovație disruptivă, dar au nevoie de tot mai multe date și resurse externe.
Termenul „Big Data” nu este nou, totuși abilitatea noastră de a colecta și folosi aceste date crește într-un ritm exponențial. Brandurile caută să dezvolte legături adânci cu consumatorii lor și își doresc să facă aceste legături personale, iar personalizarea necesită cunoștințe extinse privind nevoile, preferințele și motivațiile individuale. Universitățile încep să dezvolte programe în jurul „Big Data”, ceea ce înseamnă că o nouă generație de pionieri ai colectării acestor date este pe cale să intre pe piața muncii și să ajute organizațiile să recolteze puterea acestor informații. „Big Data” nu se limitează la impactul asupra relației cu clienții. Poate avea impact asupra dezvoltării produselor, al operațiilor, aprovizionării și asupra multor altor componente ale afacerilor dumneavoastră.
Dintre companiile cele mai stabile, respondenții au favorizat liderii implicați în media și pe cei care și-au asumat riscuri mari. Opt din cei zece CEO cei mai citați ca fiind creatori de inovații disruptive au o oarecare implicare în afacerile media, chiar dacă modelul lor de business de bază se află în altă parte.
Liderii trebuie să-și implice întreaga organizație în viziunea lor asupra companiei și să promoveze un climat deschis și de încredere pentru a obține o viziune plină de sens a viitorului. Chiar dacă este necesară această inovație disruptivă, ea este imposibil de obținut fără un leadership adecvat. Liderul echipei inovative trebuie să inspire, să ghideze și să conducă procesul.
Cum vă pregătiți pentru inovare și transformarea modelului de business?
Studiul la care au răspuns cei 1.283 de executivi americani a dezvăluit care sunt directorii generali considerați a fi lideri ai inovației disruptive:
- Elon Musk de la Tesla Motors, Larry Page de la Google, Jeff Bezos de la Amazon.com și Richard Branson de la Virgin Group au fost numiți ca fiind primii patru leaderi promovând inovația disruptivă în organizații mari;
- Yancey Strickler de la Kickstarter, Travis Kalanick de la Uber, Brian Chesky de la Airbnb și Chance Barnett de la Crowdfunder au fost nominalizați ca fiind cei mai eficienți lideri în implementarea inovațiilor disruptive în companii tinere sau start-up-uri;
- Chris Anderson de la TED, Salman Khan de la Khan Academy, Joanne Liu de la Doctors Without Borders, Sue Desmond-Hellmann de la The Bill & Melinda Gates Foundation au fost nominalizați ca cei patru cei mai eficienți lideri în implementarea inovațiilor disruptive în organizațiile nonprofit.
Respondenții au identificat de asemenea imprimarea 3D, additive manufacturing și nanomaterialele ca fiind tehnologiile de vârf care vor avea cel mai puternic impact disruptiv asupra afacerilor în următorii trei ani. În plus, 63% dintre respondenți au identificat experimentarea și eșecurile rapide ca fiind cele mai importante practici în crearea inovației disruptive.
„Inovația disruptivă este o forță polarizatoare, iar liderii companiilor trebuie să înțeleagă cum pot beneficia de această schimbare,” a spus Peter Hopkins, Co-Fondator și Președinte al Big Think. „La Big Think, noi preluăm date statistice de la cele mai luminate minți ale timpului nostru și suntem fericiți să partajăm rezultatele pe măsură ce liderii lucrează să inoveze disruptiv pentru a obține succesul.”
„În următorul deceniu cel puțin 40% din companiile S&P actuale pot dispărea, sfărâmate de avansul rapid al tehnologiilor și de antreprenorii capabili să se adapteze rapid la acest nou mediu de afaceri,” a spus Rob Nail, Fondator Asociat și CEO la Singularity University. „ Liderii pe care i-am identificat în acest studiu au furnizat modele timpurii despre modalitățile nu numai de a supraviețui, ci de a prospera în această nouă eră a organizațiilor exponențiale.”
Alte articole recomandate:
Prieteniile la serviciu vă fac mai fericit şi mai productiv
Cum vă captivați publicul și îl faceți să participe în cadrul unei ședințe
Puterea cuvintelor pentru un bun management al colaboratorilor