Cum să detectați premizele unui burnout la un colaborator sau chiar la dumneavoastră
A avea un membru al echipei care nu lucrează din cauza unui burnout este o lovitură puternică: o senzație de neputință, eventuala responsabilitate, lipsa unei competențe de înalt nivel timp de luni de zile și certitudinea de a fi ratat ceva! Și totuși premizele unui burnout sunt detectabile. Iată cum să evitați ce-i mai rău și să-l scutiți de o perioadă de viață dureroasă.
Burnout-ul: o realitate descrisă chiar de victime
Burnout-ul se traduce printr-o epuizare fizică brutală și intensă, care blochează persoana la pat, cu o absență totală a voinței, a forței și a dorințelor. Un burnout înseamnă în mod concret cel puțin 6 luni în care persoana nu poate munci, apoi o reluare a activității la ralenti și o reintegrare dureroasă, care conduce adesea la schimbări de post. Pentru persoana în cauză înseamnă de asemenea angoasa înfruntării privirilor celorlalți și a avea grijă să nu mai cadă în această situație înjositoare.
Originile burnout-ului
Burnout-ul survine în momente de mare stres, în care sarcina de lucru este importantă pentru toți, inclusiv pentru dumneavoastră. Percepția resurselor suficiente pentru efectuarea muncii cerute este la aprecierea fiecăruia dintre colaboratorii dumneavoastră. Aceeași sarcină de lucru poate conduce unele persoane la „supra-stres”, iar pe altele nu. Burnout-ul este un simptom al unei sarcini de lucru sau al unei responsabilități prea mari. Nu are nevoie de o altă origine, mai ales personală, pentru a se manifesta.
Persoane supuse burnout-ului
Burnout-ul poate atinge pe toată lumea. Totuși el are impact mai ales asupra celor mai implicați dintre colaboratorii dumneavoastrră, cei care muncesc cel mai mult și care fac o muncă de mare calitate, cei cărora le acordați o mare încredere și cărora aveți tendința să le încredințați sarcinile cele mai delicate, ca și pe cele mai urgente. De ce ei? Pentru că ei lucrează repede și bine. Ați observat de asemenea că ei acceptă bucuroși această muncă suplimentară și că vă refuză foarte rar.
Cum să reperați premizele
Trei categorii de repere sunt caracteristice apariției unui burnout:
- Schimbarea de comportament: cel calm devine nervos, sau invers; glumețul își pierde umorul, sau invers dacă umorul este acid; comunicativul se închide în el sau invers; mănâncă brusc mai mult sau sare peste pauza de masă;
- Creșterea timpului de muncă: mail-urile sale vă parvin seara târziu, în week-end sau chiar în timpul nopții; apar greșeli de atenție în mesaje, care nu existau înainte; cererile sale repetate pentru a i se permite să termine mai târziu sau să înceapă mai devreme; zile de odihnă anulate în ultimul moment pentru motive de muncă;
- Degradarea sa fizică și schimbările de comportament: pungile de sub ochi și pupilele dilatate, semn al medicamentelor; fața nerasă sau machiajul obișnuit care a dispărut; ținuta neglijentă și hainele pătate; obiecte lăsate pe jos, uși găsite greu sau căderi pe scări.
Aceste alerte nu sunt decât o suspiciune a începutului unui burnout. Ele pot avea alte cauze, iar dumneavoastră trebuie să știți ce să faceți cu aceste indicii. Următorul demers este recomandat:
- Întâlniți-vă cu el față în față, deschideți-vă larg ochii și urechile pentru a căuta un mijloc de a-l face să-și exprime angoasele și a vedea dacă sursa lor este o suprasarcină de lucru. Dacă se sustrage nu este un semn bun!!
- Confruntați-vă observațiile cu unul sau doi dintre membrii echipei, care îi sunt apropiați;
- Alertați resursele umane care vor avea grijă să introducă în circuit medicul responsabil cu medicina muncii, dacă este nevoie.
Manageri, un ultim punct, nu vă uitați pe dumneavoastră, fiți vigilenți și în ceea ce vă privește
O soluție simplă: încredințați unuia dintre colaboratorii apropiați, în care aveți toată încrederea, grija de a vă „supraveghea” și de a vă prezenta față-n față pericolul, dacă consideră că reprezentați un risc…
Alte articole recomandate:
Formula succesului care conduce spre fericire
Liz
12:46 PM, August 2015
Foarte bună tema aleasă pentru acest articol!