Blog

Blog
Lucruri de bază, locuri comune şi evidenţe prea des uitate în management

Comments (1) - Uncategorized

Lucruri de bază, locuri comune şi evidenţe prea des uitate în management

Managementul acoperă practicile şi ştiinţa asociate organizării muncii şi relaţiilor umane într-un scop de calitate, eficienţă şi rentabilitate. Management strategic, management de proiect, management participativ, management prin obiective… Să ne concentrăm spre lucrurile de bază, bunul simţ, elementele fundamentale, ABC-ul managementului, adesea uitate.

Managementul în toate culorile

Termenul s-a democratizat şi se manageriază multe lucruri: unii îşi manageriază familia, viaţa privată, hobby-ul, se manageriază sportivi, iar în întreprinderi milioane de cadre manageriază în fiecare zi. Un director îşi măsoară poziţia după numărul de salariaţi manageriaţi, după cifra de afaceri a unităţii conduse, manageriază femei şi bărbaţi, un proiect, acţiuni, calitatea, cariera sa, căutarea unui nou post… Managementul este gătit cu toate sosurile şi garniturile, în toate culorile. Există cei care practică un management fără menajamente, unii care trebuie să înoate printre rechinii din întreprindere, alţii îşi manageriază şeful care trebuie, de fapt, să-i conducă… Pentru autonomi există self-managementul, în mediul industrial avem lean managementul, dar şi managementul alianţelor, managementul prin obiective sau managementul prin subiectivism…

ABC-ul managementului

În întreprindere un cadru conducător trebuie să dirijeze, să încadreze, să motiveze, să orienteze… de fapt să managerieze. Bibliotecile dau pe dinafară de cărţi despre tehnicile de management. Ca în orice disciplină, există lucruri de bază, care denotă bun simţ, pentru a folosi un cuvânt care aşează fundaţia celui mai simplu ABC al managementului. Adesea locurile comune, evidenţele, a se vedea uşile deschise, adesea uitate pentru că sunt prea evidente, pe care totuşi le regăsim la conducătorii care reuşesc:

  • Daţi exemplu;
  • Organizaţi munca munca colaboratorilor;
  • Daţi sens muncii celorlalţi;
  • Felicitaţi în public şi criticaţi în tete-a-tete;
  • Fiţi prezent când ceva merge prost;
  • Lasaţi autonomie colaboratorilor competenţi;
  • Fiţi prezent pentru celebrarea unui rezultat sau a unei reuşite;
  • Asumaţi-vă personal responsabilitatea unui eşec;
  • Atribuiţi reuşita echipei;
  • Ascultaţi mai mult şi vorbiţi mai puţin;
  • Impuneţi-vă prin competenţele dumneavoastră;
  • Transmiteţi ceea ce ştiţi;
  • Favorizaţi spiritul de echipă;
  • Înconjuraţi-vă de oameni competenţi;
  • Delegaţi, delegaţi şi iar delegaţi;
  • Controlaţi ceea ce delegaţi;
  • Faceţi informaţia să urce şi să coboare;
  • Exersaţi-vă simţul umorului;
  • Înfruntaţi conflictele şi investiţi în rezolvarea lor;
  • Respectaţi calea ierarhică;
  • Faceţi un pas înapoi pentru a avea o vedere de ansamblu;
  • Inspiraţi încredere şi nu teamă;
  • Fiţi creativ, simplul angajat este cel care pune în operă;
  • Înţelegeţi-vă ierarhia şi adaptaţi-vă la managementul dumneavoastră.

Îmi cer scuze pentru utilizarea verbului “a manageria”, care nu există cel puțin deocamdată în dicționarele limbii române. Dar mi s-a părut în capitolul respectiv cel mai potrivit, mai bun decât “a conduce” ori “a coordona”.

Alte articole recomandate:

Despre importanța primelor 100 de zile în management

Greșeli uzuale pe care noii manageri ar trebui să le evite

A fi performant datorită gestionării ingeligente a timpului

Managementul trebuie să țină pasul cu lumea care accelerează

1 Comment

  • Liz

    2:07 PM, May 2015

    Foarte bună lista, scurtă și la subiect. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *